Motoristin keväinen asennekurssi



Tässä kirjoituksessa tarkastelen keväistä ajotaitojen ruosteenpoistoa ja muutamia liikennekäytänteitä, joilla ennakoidaan tilanteita ja lisätään turvallisuutta. Käyn läpi muutamia alkeita, kuten ajokauden alkaessa jokaisen motoristin pitäisi muistaa tehdä, ja toivon, että kirjoituksesta on apua vaikkapa aloittelevalle moottoripyöräilijälle.

Vaikka kokoan tähän monta huomioitavaa asiaa ja myös tiettyjä turvallisuusriskejä, en halua pelotella vaan johdattaa sellaiseen asenteeseen, joka poikii paljon turvallisia kilometrejä ja sitä enemmän nautintoa.

Muista "ruosteenpoisto"

Kun on kevättä rinnassa ja tekee mieli lähteä liikenteeseen, viisas etsii vaikka tyhjän parkkipaikan tai sopivan radan, jossa hän käy läpi ainakin seuraavat taidot: hidasajo, u-käännös, nopea jarrutus esim. 60 km vauhdista ja ympyräajo katse suunnattuna ympyrän keskustaan. Uudelleen ja uudelleen. Näitä pitää jatkaa niin kauan, kunnes pyörä on osa vartaloa. Hallittu hidasajo kertoo paljon kuljettajan taidoista.

30 vuotta harrastanut ei ehkä mene parkkipaikalle enää, mutta aloittaa muuten vain rauhallisesti ja hakea tuntumaa hiljaisilla teillä.

Kokeneille on sattunut, että keskellä mutkaa huomaa olevansa metrin linjalta sivussa ja liukumassa väärälle kaistalle. Aloittelijalle se tapahtuu vielä varmemmin. 

Tällä videolla yksi maailman parhaimmista TT-kuskeista tekee vakavan ajovirheen. Hän selvisi, mitä voi pitää ihmeenä.

Tilannenopeus on arvioitava oikein. Jos olet ostamassa superpyörää, muista että et ole Conor Cummins. Ja hänkin päätyi pellolle vieden palan kiviaitaa mukanaan. Lampaat eivät vahingoittuneet.

Tässä välissä huomautan yhdestä asiasta. Kun kirjoitan, annan ohjeet itselleni. Satunnainen lukija: älä ärsyynny imperatiivista. Ohjeet ovat minulle, ja vain jos haluat, myös sinulle.


Moottoripyörä menee, minne kuljettajan silmät katsovat

En käytä sinä-passiivia vaan puhun itselleni ja sinulle, jos haluat.

Kun näet tiellä kuopan tai esineen, älä tuijota sitä vaan katso sen ohi sinne, minne aiot ajaa. Näin vältät törmäyksen. Ohjaa pyörää silmien ja alavartalon yhteistyöllä. Älä katso, missä moottoripyörä on nyt, vaan sinne, missä sen pitäisi olla seuraavaksi. Kun aloittelija ajaa kohti ojaa ja alkaa tuijottaa sitä halvaantuneena, hän ajaa varmasti ulos. Kyseessä on ns. target fixation.

Katse sinne, mihin aiot mennä.


Mutkaan ajaessasi katso kulkusuuntaan ja jos mahdollista, suuntaa katse jo seuraavaan mutkaan. Tämä ei estä seuraamasta tien pintaa. Sitä pitääkin lukea kauas eteenpäin.

Etsi oikea nopeus ja sopivat ajolinjat. Jos mutkatiellä on 40 km:n rajoitus, siellä todennäköisesti on ainakin yksi kurvi, jota edes Valentino Rossi ei ajaisi juurikaan kovempaa. Jyrkkien kaarteiden marginaalit ovat pieniä. Mutka, jota kukaan ei aja hiljempaa kuin 60 km/t voi olla sellainen, että jos ajat sen nopeudella 85 km/t, kukaan ei aja sitä nopeammin. Miten todennäköistä on, että pysyt tiellä?


Vastaohjauksen ("työntöohjaus, ristiohjaus, kaksipyöräohjaus") välttämättömyys

Ohjaus: jos olet menossa oikealle, työnnät oikeanpuoleista kahvaa mutkaan (ohjaustanko kääntyy vasempaan mutta pyörä kallistuu ja kääntyy oikealle) ja vasempaan mennessäsi vasemmanpuoleista kahvaa. Muista kaistasi!


Ilman tätä perustaitoa älä säntää tien päälle.

Muun liikenteen huomioiminen

Muista, että sinua ei havaita yhtä hyvin kuin kookkaampia ajoneuvoja. Nopeuttasi ei kyetä arvioimaan oikein, etenkään pimeällä. Yritä näkyä.

Kun näet auton lähestyvän sivutieltä puolellasi, siirry keskiviivan viereen pois reunasta. Silloin kuljettaja näkee sinut paremmin. Seuraa auton liikkeitä hellittämättä.

Säilytä riittävä etäisyys edellä ajavaan. Siinä missä toisen auton perään ajavalta autolta menee puskuri ruttuun, ja turvavyö säästää kuljettajan, motoristi lähtee lentoon pienessäkin törmäyksessä. Minimi taitavalle kuljettajalle, joka osaa jarruttaa tehokkaasti ja myös väistää, on kaksi sekuntia (matka, jonka pyörä kulkee, jos edessä tulee äkkipysäys). Keli pitää ottaa huomioon. Sateella pitää kasvattaa etäisyyttä.

Etäisyys auttaa näkemään, mitä on kauempana edessä. Parasta on hahmottaa koko ajan tilanne 360 astetta ja ennakoida asiat niin pitkälle kuin näkökenttää riittää.

Kun näet traktorin tulevan pellolta tielle kaukana edessä olevassa laaksossa, lukitse se mieleesi ja yritä ennakoida, mitä se tekee. Joskus se on vaikeata. Tuttavan eteen ajoi iäkäs pariskunta STOP-merkin takaa. Sitten autoilija huomasi ja jarrutti siten, että auto jäi poikittain keskelle tietä. Tuttavani vapautti jarrun ja väisti auton eteen, koska siellä oli tilaa. Silloin vaari päätti painaa kaasua. Jympsis.

Seuraa peilejä. Älä asetu liikennevaloihin auton perän taakse, vaan hiukan limittäin, jotta sinulla on pakoreitti. Muista pieni vaihde, jotta pääset heti liikkeelle. Pysäyttäessäsi seuraa peilejä.



Suhtaudu järkevästi

Moottoripyörän selässä ei pelätä vaan nautitaan. Harrastus ei sovi jännittäjille. Toisaalta sellainen, joka ei osaa pelätä ollenkaan, tekee väistämättä pian vakavan virheen. Mitä enemmän opit pyörästäsi, sen enemmän nautit. Mitä enemmän suhtaudut järkevästi fiksuihin käytänteisiin, tiestrategioihin, mietit positiotasi kaistoilla eri tilanteissa ja ennakoit, sen hauskempaa se tulee olemaan.


Seuraa tien pintaa

Suomen teiden korjausvelka on järkyttävän suuri. Talven jäljiltä moni paikka on kurjassa kunnossa. Rypyt ja reiät aiheuttavat erityisen vaaran kaksipyöräiselle. Auton osuessa pettäneeseen asvalttiin, rikki menee vain kolmenkymmenen euron nivel, jos menee. Kun moottoripyörän etupyörä osuu vastaavaan paikkaan satasen vauhdissa, siinä voi mennä kuljettajalta henki. Muutaman vuoden sisällä onnettomuustutkinnassa on havaittu useita onnettomuuksia, joissa huonokuntoinen tienpinta on ollut vakavan haverin myötävaikuttaja tai syy.


Keväinen asvaltin päälle jäänyt hiekka rullaa renkaan alla kaarteissa. Takapyrän luistamisesta voit selviytyä, mutta jos eturengas slippaa, se on tasaraha.

Keskity

500 km:n ajo moottoripyörällä kertaistumalta on raskas suoritus. Motoristin on pakko keskittyä välttääkseen ajovirheen, koska sitä ei välttämättä saa anteeksi. Autokuskit tottuvat suurpiirteiseen ajoon, mutta motoristi ei voi haaveilla, koska sellainen toiminta päättyy luultavasti jossain vaiheessa puun oksille.

Kokeneille ajovirheet tapahtuvat, kun he ovat väsyneitä. Koska moottoripyörän kanssa ollaan perillä jo satulassa, ei kannata ahnehtia matkaa, vaan istua kahville ja munkille, pitää tauko, jos tuntuu siltä, että keskittyminen herpaantuu.

Keskittyminen on moottoripyöräilyn suola. Ajaminen tyhjentää pään, ja juuri siksi harrastus vie mukanaan. Tämä seuraa mukana siksi, että on pakko keskittyä. Muuten sattuu.

Eläimet

Hirvieläimet ovat vaarallisimpia. Missä näet yhden peuran, siellä on muitakin. Ne ylittävät teitä laumoissa, milloin mistäkin. Tosin kyllä supikoirakin riittää kaatamaan sinut. 600 grammainen kypärään iskeytyvä varis lyö tajuttomaksi, jos niska retkahtaa (laske kohtaamisnopeus ja paino), joten paina leuka rintaan, jos ehdit. Rintaan iskeytyvän pikkulinnun aiheuttama mustelma tuntuu kauan, ja isommat lentävät sittiäiset napsahtavat kypärään kuin luodit. Mieti tarkkaan, haluatko kajauttaa hilpeänä ja varomatta satasen nopeudella eläimen raatoa syövään varislaumaan.

Varusteet

Lyhyestä virsi kaunis. Pidä sopivan kokoiset (jotta suojat ovat oikeissa kohdissa) ja asianmukaiset varusteet yllä, jopa kesähelteellä. Totut lämpöön, kun et ajattele sitä.

Pidä pyöräsi kunnossa. Jos auto hajoaa maantiellä, se ajetaan sivuun ja soitetaan hinaus. Mikäli olet Saksan autobahnilla ja mittarin neula on kaakossa ja jotain repeää oikein kunnolla, putoat korkealta. 

Kommentit

Lähetä kommentti