Raittiiden
Motoristien Freedom Run 2020 oli alun alkaen tarkoitus ajaa Milanosta
Helsinkiin, mutta joku epämääräinen maailmalla kiertävä nuha pakotti muuttamaan suunnitelmia. Juhannuksen
jälkeen toteutettiin viikon mittainen etupäässä itärajalle suuntautunut kierros,
jonka aikana perehdyttiin lähihistoriaan.
Helsingistä
matka kulki Haminaan ja vanhaa museotietä (Tallinmäki-Virojoki-tie) Virojoen
kautta Miehikkälään. Matkalla pysähdyttiin Klamilan satamassa, joka oli
jatkosodan aikana torpedoveneiden tukikohta. Valitettavasti sataman kahvila oli
vielä kiinni.
Miehikkälässä
odotteli yksi jäsen, joten letkassa oli nyt kahdeksan pyörää. Salpalinjamuseoon
tutustumisen ja lounaan jälkeen suuntasimme Imatran majoitukseen. Sauna ja lepo
tekivät hyvää.
Imatralta
ajoimme Kiteen tienhaaraan, jolloin porukka jakaantui kahteen osastoon.
HD-osasto lähti Punkaharjun reittiä ja muut kohti Ilomantsin Möhköä.
Jälkimmäinen ryhmä ajoi kauniin Oinassalmen yli. Siihen 21. Pr heinäkuun
lopussa pysäytti venäläisdivisioonan kärjen. Sitten ryhmä ajoi Aijevaaraa kohti
ja pysähtyi Piilovaaran länsipuolella selvittelemään Kuolismaan tien katkaisua
ja ensimmäisten mottien syntyä nykyisen rajan taakse. Tarkoitus oli kääntyä
Aajevaarantieltä kohti Ilajan lounaispäätä ja puhua taisteluista Utriossa
Jääkäripataljoona 6:n muistomerkillä, mutta oleellinen risteys meni väärin, ja lopulta ryhmä tuli
pieniä hiekkapolkuja jostain Kivilampien kautta Korentovaaran länsipuolelle eli
”harhautui jopa komentopaikan taakse”. Puhelinsovellus ei avannut karttaa Piilovaarassa.
Pienen mittakaavan karttalehti olisi tehnyt hyvää.
Porukka oli kuitenkin sitä mieltä, että samaa korpea se oli. Ei mitään väliä.
Porukka oli kuitenkin sitä mieltä, että samaa korpea se oli. Ei mitään väliä.
Sotahullut ajoivat vielä Hattuvaaraan Taistelijan taloon kahville. Yksi matkalaisista päästi jarrun irti ja lähti osin omille reiteilleen, vaikka näimme vielä myöhemmin.
Lieksan
suunnassa taivas alkoi tummeta ja ukkosen kumu kuulua, joten ryhmä päätti
kiertää Enon kautta Ruunaankoskelle, jonne toinen puolikas oli jo saapunut.
Nyt oli
takki tyhjä, joten ilta meni saunoessa ja aikaisessa nukkumaan menossa. Lepo
olikin tarpeen, sillä seuraavana aamuna ajoimme Kolille hellesäässä ja
kiipesimme huipulle. Osa meni vielä ensimmäiset portaat juosten ja parhaimmassa
kunnossa ollut Tuomas jatkoi vielä juoksulenkkiä seitsemän kilometriä Kolin
maisemissa.
Kolilta
ajoimme Kuhmon ja Lentiiran kautta Suomussalmelle ja Raatteen koululle, joka
ohitettiin sitä huomaamatta. U-käännöksen jälkeen viimeinen mies ei ollut vielä
saanut tarpeekseen hiekkatiestä vaan pöllytteli takaisin Raatteen portille
hakemaan uutta vauhtia. Karhut katselivat menoa metsän siimeksestä.
Raatteen
koulun välittömässä läheisyydessä asuu 40 karhua, ja itikoita sekä tuuman
pituisia paarmoja riittää. Puulämmitteinen sauna on varsin hyvä.
Aamulla ajoimme
tietä itään niin pitkälle kuin pääsimme ja kävimme vanhalla raja-asemalla, jossa on vielä sama valkoinen portti, jonka vihollinen avasi 30.11.1939.
Purasjoen jokilinjalla oleva puolustusasema
(ensimmäinen merkittävä viivytyslinja, joka jätettiin neljän päivän
taisteluiden jälkeen 3.-4.12.1939) oli seuraava pysähdyspaikka.
Raatteen tiellä idästä tulevalla kalustolla on ollut tapana mennä romuksi korven läpi kiemurtelevalla soratiellä. Nytkin kaksi pyörää rikkoutui, ja
yksi jäsen piipahti katsomassa Kajaanin lottia. Ennen kuin pyörät oli evakuoitu, presidentti toivoi, että reissu ajetaan
loppuun. Samat terveiset tulivat Kajaanista, jossa palvelu on kuulemma huonontunut jopa 1940-luvun sotesta.
Menimme
Suomussalmelle syömään ja sitten tutustuimme Raatteen portin näyttelyyn. Toisen väliaikaiseeen toimintahäiriöön menneen pyörän omistaja hommasi Suomussalmelta vuokra-auton ja odotti jo reippaana majapaikassa jumppa ja punnerrukset tehtyinä.
Aamulla
hyvästelimme Raatteen koululla majoitusta pitävän mukavan pariskunnan ja
ajoimme kohti Pohjanmaata. Kaksi matkalaista (Tuomas ja Ari T) kääntyi kohti
etelää, ja neljä muuta jatkoi Manamansalon kautta kohti Suomen maantieteellistä
keskipistettä, Piippolaa. Sieltä matka jatkui Sillankorven leirintään
Evijärvelle.
Väki oli
vähentynyt, mutta täydennykset olivat saapumassa. Sawon päämajalla oli lähettää kokonaiset yksi miestä, joka oli saapumassa
seuraavaksi päiväksi Joroisista.
Aamulla
ajoimme Kortesjärven Jääkärimuseoon. Kortesjärveltä (nykyisin osa Kauhavaa)
värväytyi eniten jääkäreitä suhteessa väkilukuun. Lähtiessä poikkesimme vielä
Kauhavan lentomuistomerkillä ja ajoimme Alavuden kautta Virroille Marttisen
lomakylään.
Tuttavamme,
Laukaan kalastushirmu Tomi, oli saattanut Kunun Petäjävedelle, jossa tämä istui
muutaman nortin ajan odottamassa ukkoskuuron menevän edestä tien yli. Kunu
pääsi ilmojen parannuttua Marttiseen.
Ari ja allekirjoittanut menivät vielä pienelle ajelulle ja kävivät katsomassa Yläisen-Torisevan, Virtain sankarihaudan ja poikkesivat vissyllä Rantaterassilla Näsijärven Kalettoman lahden pohjukassa.
Ari ja allekirjoittanut menivät vielä pienelle ajelulle ja kävivät katsomassa Yläisen-Torisevan, Virtain sankarihaudan ja poikkesivat vissyllä Rantaterassilla Näsijärven Kalettoman lahden pohjukassa.
Aamulla Kunu
ja Paavo lähtivät kohti Savoa ja kolme muuta tarkasteli uinuvaa Perinnekylää.
Koska yksikään näyttelypaikka ei ollut vielä auki, loputkin lähtivät
paluumatkalle. Kape kääntyi Poriin, ja viimeinen kaksikko huristeli halki Pohjois-Hämeen
kohti Helsinkiä. Matkalla ei sattunut mitään mainittavaa. Orivedellä pysäytettiin päästämään villisikapesue tien yli.
Viisi poikasta oli. Viimeinen vähän kähisi ja irvisteli siinä mennessään.
Välikahvit juotiin tietenkin Panssarimuseossa.
Välikahvit juotiin tietenkin Panssarimuseossa.
Kommentit
Lähetä kommentti